Doprava

9. února 2010 v 20:24 |  Paříž
Paříž je obrovskou vzdušnou i pozemní dopravní křižovatkou. Má přímé letecké spojení se všemi evropskými velkoměsty (včetně Prahy), se Severní Amerikou, Afrikou a Japonskem. Protínají se tu železniční koleje ze všech směrů kontinentu. Skandinávie a Velká Británie je s Francií spojena trajekty s přímými vlaky do Paříže. A pokud se rozhodnote pro auto nebo autobus, Francie má také dokonalou a hustou síť dálnic směřujících k Paříži. Jízda po dálničních úsecích v okolí Paříže a poblíž větších měst je bezplatná.
V Paříži se také nachází Périphérique což je francouzský termín pro silnici nebo dálnici, která obkličuje nebo obíhá rozlehlé město. To je ekvivalent k anglickému termínu "okružní silnice" nebo americký termín "beltway". Boulevards Périphériques se nenachází jen v Paříži, ale v i celé Francii, ovšem ten v Paříži je nejpozoruhodnější.

Pařížské metro/RER

Pařížské metro je svět sám o sobě. RATP (Pařížské dopravní podniky) provozují 13 linek metra, kterými skutečně objedete Paříž a její předměstí. Je to často ten nejlevnější a nejrychlejší dopravní prostředek, zejména v centru. Hustá síť stanic je jasně vyznačena buď krásnými starými návěstími v Art nouveau nebo moderními zakroužkovanými "M". Mně se víc líbí ty v Art nouveau, kde je nápis Metropolitain a nebo jednoduše Metro. Hodí se k Paříži mnohem víc než jen nějaké obyčejné žluté "M". U vchodu je v každé stanici viditelně umístěna mapa se systémem metra takže se tady snad ani nemůže ztratit (což je více pravděpodobné v pražském metru).
Metro a RER (pozemní kolejová doprava) operují prakticky stejným způsobem. První vlak vyjíždí z konečné v 5:30 a poslední se vrací v 1:15. Na Silvestra však dochází ke změně a metro je zdarma od 17:00 odpoledne až do 12:00 druhého dne. A možná i díky tomu je pak na Silvestra pěkně narvané a vy klidně můžete čekat na další spoj, protože do toho prvního se jednoduše nevejdete :D
Linky metra a RER jsou na mapě vyznačeny různými barvami. Linky metra jsou vždy na konci označeny svým číslem. Některé ze stanic slouží jen jedné lince, ostatní jsou přestupní. Některé stanice sdílí metro společně s RER, některé jsou propojeny spojovacími průchody.
RER jsou vlaky jezdící pod zemí a v centru města na povrchu na předměstích. Platí tu stejné jízdenky a propustky jako v metru. RER má čtyři linky - A, B, C a D. Nejlepší je takový vlak RER využít třeba z letiště Charlese de Gaula do centra Paříže.
Jízdenky koupíte ve vstupních halách všech stanic metra a RER. Někde jsou i mincovní automaty, kde lze dostat jednotlivé jízdenky nebo sadu deseti (carnet). Metro má pouze 2. třídu, zatímco RER 1. a 2. třídu.
Jedna jízdenka vás opravňuje cestovat kamkoli v zónách 1 a 2 systémem metra a RER. Pro cesty mimo tyto zóny potřebujete zvláštní jízdenku. Ceny jízdného na předměstí a do okolí se různí a jsou uvedeny na staničních vývěskách. Jízdenku nezahazujte, dokud jste neopustili cílovou stanici - inspektoři jsou tu přísní a pokuty vysoké, ale zatím jsem nikdy žádného nepotkala :)
Další možností je zakoupit si Carte Navigo (dřívější Carte Orange). Taková to karta je spíše pro návštěvníky, kterří v Paříži tráví více dnů a metro používají každý den. Ceny jsou pak rozděleny podle zón.

Pařížské metro je takové jedno velké město pod zemí. Je tu spousta obchůdků, spousta chodeb, přestupních hal. Opravdu vám připadá že jste v nákupním centru a ne pod zemí. Je opravdu obrovské, zvlášť když jste zvyklý jen na nějaké tři trasy z Prahy :)
Jako každé jiné metro i to v Paříži je často navštěvováno bezdomovci. Dokonce přímo v metru můžete potkat "hudebníka" na harmoniku, který ihned poté, co dohraje nějakou ze svých skladeb, jde vybírat peníze. Jednou, když jsem jela metrem, potkala jsem dokonce jednoho, který hrál náš Kde domov můj :) Ovšem nevím jestli věděl, že je to zrovna česká hymna.
Některé úseky mezi stanicemi vedou i nad zemí a vy si tak můžete vychutnat výhled na Eiffelovku (tuším, že mezi stanicemi La Motte Picquet Grenelle - Bir Hakeim, linka č. 6) a nebo na Vítězný oblouk ( Porte Maillot - Grande Arche de La Défence, linka č. 1).

U nás oblíbené tramvaje (nebo chcete-li šaliny) jsou v Paříži také. Ovšem jedná se jen o pár linek označené číslem T.
Dalším možným dopravním prostředkem po Paříži může být kolo, které se poslední dobou stává značně oblíbené. A co proto udělat? Stačí si jen vypůjčit jedno z kol Velib, kterých je po Paříži umístěno nespočet. Jsou tu už od roku 2007 a od té doby je používají nejen obyvatelé Paříže, ale i turisté. Jako každé správné kolo má i tohle světla a košík, který můžete využít, ať už na tašku a nebo nákup. Stanice jsou umístěné asi 300 metrů od sebe, takže se nemusíte bát, že vypůjčené kolo u Notre-Damu nemůžete vrátit u Sacré-Coeur. Abyste si kolo mohli vypůjčit stačí být majitelem platební karty a vše pak jde hladce. Kolo stojí 1 € na den, 5 € na týden a 29 € na rok v rámci předplatného. Při ročním předplatném je třeba ještě složit kauci ve výši 150 € nebo povolit inkaso na svém účtu. A jak to bývá i tahle kola někdy podléhají zlodějům. Někde jsem dokonce četla, že jedno z kol Velib, které se vyrábějí speciálně pro Francii, bylo viděno i v Kanadě. :)
Nicméně je to něco jiného než se pohybovat po Paříži metrem a stojí to za vyzkoušení. :)

http://www.frenchculture.com/images/metro_map.gif

Některé zastávky metra jsou obzvlášť hezky udělané :) Nejvíce se mi líbí zastávka Louvre-Rivoli (linka č. 1), kde už v metru můžete poznat, že jedno z nejkrásnějších muzeií světa, je blízko.
Louvre Rivoli

zastávka metra

metropolitain

metro


kola Velib
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 mother of the bride dresses tea length mother of the bride dresses tea length | E-mail | Web | 2. května 2013 v 9:46 | Reagovat

I happen to enter your blog with the help of Google search. To my sheer luck I got what I was searching for. Thanks.
http://www.spelldress.net/wedding-dresses-off-the-shoulder-wedding-dresses.html

2 aboveground aboveground | Web | 28. září 2016 v 1:48 | Reagovat

půjčka pro svj ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama