V jížní Francii most vyšší než Eiffelovka

2. ledna 2007 v 19:05 |  Novinky z Francie

V jižní Francii je nejvyšší most světa, vyšší než Eiffelovka-dálniční most Pont de Millau


V roce 2007 francouzský exprezident Jacques Chirac u jihofrancouzského Millau slavnostně otevřel nejvyšší silniční most světa, který svou výškou překonává i Eiffelovu věž. Most překlenuje údolí řeky Tarn a podstatně zkracuje spojení mezi severem Francie a Středomořím a Španělskem.
Slavnosti se zúčastnili inženýři a dělníci, kteří se na stavbě podíleli, i bývalý ministr Jean-Claude Gayssot, který na den přesně před třemi lety symbolicky pokládal základní kámen stavby. Nechyběl přelet stíhaček, které za sebou nechávaly kouř ve francouzských barvách. Pro Francii bylo otevření mostu hlavní událostí dne. Slavnostní otevření přímo přenášela televize, tisk věnoval mostu celé stránky. Vyzdvihovány jsou jak technické, tak estetické kvality díla, které je označováno za první velkou francouzskou stavbu století. Dvakrát tři proudy vozovky mostu vedou ve výši až 270 metrů nad zemí a nejvyšší ze sedmi pylonů dosahuje výšky 343 metry, takže překonává Eiffelovku o 23 metry a stává se nejvyšší stavbou ve Francii. Most je dlouhý 2460 metrů. Navzdory svému rozsahu bylo toto dílo postaveno za pouhých 39 měsíců. Stavbu provedla francouzská firma Eiffage, která ji také plně financovala. Náklady činily 394 milionů eur, tedy více než 11 miliard korun. Eiffage má koncesi na provozování mostu až do roku 2080. Most je dílem britského architekta Normana Fostera, podle jehož návrhů byly postaveny například berlínský Reichstag, letiště v Hongkongu nebo londýnská věž ve tvaru jedlové šišky. Díky mostu se vytváří nejekonomičtější spojení mezi Paříží a Perpignanem u španělských hranic. Odpadají přitom zácpy, které se v létě pravidelně u Millau tvořily. Výstavba si vyžádala víc než dva miliony hodin práce. Nebyl během nich zaznamenán žádný smrtelný úraz, ani nikdo neutrpěl vážnější zranění. Jména inženýrů a dělníků, kteří se na stavbě podíleli, jsou zaznamenána na svitku, který byl v měděné tubě zabudován do jednoho z pylonů. Předpokládá se, že po mostě denně projede 15.000 vozidel, v letní sezoně až 25.000. Poplatek za užití mostu byl pro osobní automobily stanoven na 4,90 eura, v červenci a srpnu to bude 6,50 eura. Motocyklisté budou po celý rok platit 3,50 a řidiči nákladních aut 18 až 24,30 eura.
Stavbu tohoto pozoruhodného díla si vynutila nesmírně komplikovaná situace na dálniční komunikaci A-75 z Paříže do Barcelony. Znamenalo to projíždět serpentinami do údolí a po přejetí nízkého mostu nad hladinou řeky opět stoupat do kopce. V letních měsících se zde tvořily kolony dlouhé až 50 km, což byla pro městečko Millau ekologická katastrofa a byl to pochopitelně i problém s bezpečností dopravy a obrovskými časovými ztrátami. Situace již v tomto úseku byla neúnosná. Proto francouzská vláda v 90. letech rozhodla o překlenutí údolí vysokým mostem a v roce 1996 byl ve výběrovém řízení vybrán projekt vynikajícího britského architekta Normana Fostera, který je nositelem mnoha prestižních ocenění v oblasti architektury. Práce začaly v říjnu 2001 a prováděla je podnikatelská skupina Eiffage.
Všechny pilíře mostu leží na 5 m silné betonové desce, která je postavena na čtyřech betonových pilotách dlouhých 9 - 16 m. Na každý z pilířů bylo spotřebováno až 2100 krychlových metrů betonu. Vodorovná konstrukce je vyrobena z oceli. Na tu bylo spotřebováno 36 000 tun oceli a ještě navíc 7 000 tun na pylony, na kterých jsou fixována nosná lana. Díly mostovky byly napojovány na další už upevněné díly. Tyto díly byly dlouhé 170 m, vysoké 4 m a široké 32 m. Takto bylo postupováno z obou stran a napojit obě části se podařilo s milimetrovou přesností. Takovéto přesnosti bylo dosaženo pomocí navigace z družic a laserovými kontrolními přístroji. Každý z pylonů nesoucích nosná lana je vysoký 87 m a má hmotnost 650 tun. Dálnice je šestiproudová a je pokryta asfaltem. Sečteme-li maximální výšku vozovky nad terénem a výšku nejvyššího pylonu nad vozovkou, zjistíme, že most překračuje výšku Eiffelovy věže. Most však není jen nejvyšším mostem na světě, ale jedná se také o most se snad nejlepším zajištěním z hlediska bezpečnosti. Je pečlivě kontrolován nejmodernějšími elektronickými metodami. Mimořádně důležitou veličinou je rychlost větru. Při vysokých rychlostech by musel být most uzavřen, byl však navržen tak, aby odolal větru o rychlosti až 250 km za hodinu. Snímány jsou pochopitelně i údaje o teplotní roztažnosti a spousta dalších veličin. Jedná se tedy o unikát v celosvětovém měřítku. Nezanedbatelná je rovněž i estetická hodnota mostu.

Stavební společnost dává na most záruku 120 let. Společnost Eiffage financovala stavbu mostu z vlastních zdrojů, za což získala koncesi provozování mostu až do roku 2080. Náklady na stavbu se uvádějí ve výši od 320 do 390 miliónů EUR. Provozovatelé odhadují provoz v letních měsících až na 25 000 vozidel denně, mýtné přijde pro osobní automobil od 4,9 - 6,5 EUR, cena za nákladní automobil je pak několikanásobně vyšší. Očekává se, že náklady na stavbu se vrátí do 15 let.



 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Franta Franta | E-mail | 11. ledna 2008 v 15:31 | Reagovat

velmi krásné dílo světového inženýrství a pěvně věřím že takových to staveb vyroste v příštích pár letech víc.

2 sabouch sabouch | 20. února 2008 v 20:21 | Reagovat

fákt krásný :-*

3 Richard Richard | E-mail | 27. března 2008 v 21:16 | Reagovat

VELICE UNIKÁTNÍ DÍLO VE VŠECH OHLEDECH.MOC KRÁSNÝ.

4 sabouch sabouch | 1. dubna 2008 v 22:04 | Reagovat

je dokonaly doufam ze se po nem nekdy svezu :-D

5 tem tem | 4. dubna 2008 v 13:29 | Reagovat

Pěkná krávovina

6 embro embro | 4. dubna 2008 v 13:29 | Reagovat

SghkeiarghblkgoiEU RGHLHEABGLJKEHTGP gůwroutghPWABTGA EKLRBG PGNŮOAETJHŮO

7 juliette juliette | Web | 2. srpna 2008 v 14:49 | Reagovat

Z toho bych asi měla troch závrat ale projet se v mracich musi bejt zazitek

8 replica watches replica watches | E-mail | Web | 1. listopadu 2012 v 19:35 | Reagovat

A. One more crack like that and I'll plaster you!
http://www.writewatches.com/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama